TYLUSIS LAISVĖS METRAŠTININKAS FOTOŽURNALISTAS EDMUNDAS KATINAS

Prologas Edmundo Katino fotoparodai ,,LAISVĖS STATULA”, kuri atidaryta Prezidento Valdo Adamkaus bibliotekoje-muziejuje Kaune.

 

Edmundas Katinas_IIa.jpg

Atgimimo laikais į senąją savo vietą Karo muziejaus sodelyje Kaune sugrįžęs skulptoriaus Juozo Zikaro tarpukariu sukurtas Laisvės angelas žymėjo tam tikrą perversmą lietuvių galvose.

„Lig tol garsiau skambėjo žodis „Atgimimas“, o atstačius Laisvės paminklą visi pradėjo kalbėti apie Laisvę“, – prisimena legendinis spaudos fotografas, ilgametis „Kauno tiesos“ ir „Kauno dienos“ redakcijos bendradarbis Edmundas Katinas, savo nuotraukose įamžinęs Lietuvos kelią į Kovo 11-ąją.

1989-ųjų vasarį šiam fotografui buvo 47-eri, jis jau turėjo 16 metų darbo pagrindiniame Kauno laikraštyje patirties. „Pusę laiko dirbau prie sovietų, pusę – jau nepriklausomoje Lietuvoje“, – taip savo spaudos fotografo karjerą skirsto E. Katinas.

-Be abejo, antrasis laikotarpis, ypač jo pradžia, buvo įdomesnis. „Turėjau progą dalyvauti tiekoje renginių! Jaučiausi laisvės srauto viduje, – to meto emocijas prisimena E. Katinas. – Visi įvykiai nuo 1988-ųjų pavasario susiliejo į nuostabią Atgimimo bangą. Mitingai už Šv. Gertrūdos bažnyčios išsaugojimą, žaliųjų ir „Atgajos“ protestai bei žygiai, „Laisvės“ paminklo atstatymas, tada – Baltijos kelias…“

Atgimusią „Laisvę“ E. Katinas fotografavo Rytų Vokietijoje pagamintu juostiniu fotoaparatu „Praktica“, nesulaukusiu šių dienų. Panašaus lygio buvo ir kitų tą dieną dirbusių fotografų technika – nikonai ir canonai tais laikais buvo ypatinga retenybė.

Edmundas Katinas 20240213_160625.jpg

„Nuslinko Laisvės angelą dengusi trispalvė ir žmonės užvertė galvas: štai, ji, Laisvė! Ar minia aiktelėjo, nebepamenu, susikaupęs fotografavau. Dirbti nebuvo lengva, šitiek žmonių susirinko, suvažiavo iš visos Lietuvos“, – pamena E. Katinas. Norėdamas padaryti kuo įvairesnių kadrų jis kursavo tarp „Laisvės“ paminklo papėdės ir troleibusų remontui skirto automobilio-platformos, ant kurios stovėjo Lietuvos televizijos operatoriaus kamera.

Turtingą archyvą sukaupęs ir puikiai jį sutvarkęs Kauno fotožurnalistikos grandas beveik neduoda interviu ir nerengia parodų. „Nors ir esu dalyvavęs Lietuvos fotografijos meno draugijos, išaugusios į dabartinę Fotomenininkų sąjungą, parodose, keletas nuotraukų sulaukė puikių vertinimų parodose užsienyje, bet menininku savęs nelaikau, tik fotografu. Džiaugiuosi, kad įamžinau reikšmingus Lietuvos žingsnius, ir tiek“, – kuklinosi E. Katinas, kurio nuotraukos jau yra tapę istorija.

Panašūs straipsniai